
Elke vrijdagmiddag zitten de leerlingen van de plusklas weer klaar voor een leerzame les in het kader van het project ‘Bouw je eigen Aquaduct’. Denise Hamstra van de afdeling Communicatie en Bestuurlijke ondersteuning, stond dit keer voor de klas. Het onderwerp van de middag; communicatie.
Doen
Denise wist de kinderen door middel van leuke opdrachten uit te dagen met de vraag; Waarom is communicatie zo belangrijk bij een Vrij-Baanproject? Ook vertelde ze hoe je het beste met belanghebbenden van een project kunt communiceren. De leerlingen werden ingedeeld in groepjes. Ondanks dat veel leerlingen het liefst zélf nadachten over de vraag, kwamen er met behulp van Denise en de juffen, verrassende ideeën boven drijven. ‘We kunnen communiceren met een zeppelin!’ werd er geroepen. ‘Of we houden een Burendag!’
Competitie
Aan het einde van de middag barstte er nog een kleine competitie los. Iedere leerling moest, dit keer wel zelfstandig, iets bedenken waarmee we bewoners rondom het projectgebied blij kunnen maken. De bedenkers van de drie leukste ideeën kregen de enige echte Vrij-Baan handdoek.
Hester vertelt
Vrij-Baan is een tijdelijk project. Ze zijn bezig om van het viaduct (de Drachtsterbrug) een aquaduct te maken. Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige mensen wonen er naast of vlakbij. Voor hen is het irritant dat er vlakbij hun huis gebouwd wordt. Dat kan komen door zand of modder op straat, maar ook vanwege de geluidsoverlast. Het is soms ook lastig als je ergens niet langs kunt omdat ze aan het bouwen zijn. Mensen die daar overlast van hebben, hebben veel commentaar. Die mensen hebben dus met de bouw te maken. Maar er zijn nog veel meer mensen die met de bouw te maken hebben, zoals bouwvakkers, architecten, mensen die er langs rijden, de gemeente(raad), projectleiders en ga zo maar door. Als het aquaduct klaar is, is het weer handig voor (bijna) iedereen.